Social Media kanalen
- Doelgericht bezig op socials
- Professionele media uitingen
- Strategisch & Efficiënt
WELKE SOCIAL MEDIA KANALEN ZET JE ZAKELIJK IN VOOR JOUW ONLINE MARKETING?
Welke sociale media kanalen ken je allemaal? Zie jij door de bomen het bos nog in het brede actuele social media landschap? Tegenwoordig wordt er veelvoudig gebruik gemaakt van diverse social media platformen. Bedrijven hebben vaak een goed product of dienst maar hoe bereik je nu die online doelgroep, en via welk kanaal? Er is vaak weinig tijd en men weet eigenlijk niet goed waar te beginnen. Herken jij de volgende vragen bij jezelf of bij MBK ondernemers om je heen? Welk kanaal kan ik het beste gebruiken? Werkt social media eigenlijk wel zakelijk gezien? Met welk doel ga ik social media inzetten? Wat haal ik er nu exact uit? Is één berichtje per dag genoeg om het gewenste effect te behalen? Als experts zetten wij de meest populaire social media kanalen voor je op een rijtje en vertellen hoe deze strategisch en efficiënt ingezet kunnen worden voor jouw bedrijf.
Facebook is één van de bekendste social media kanalen en bestaat al geruime tijd. Facebook is op 4 februari 2004 officieel opgericht onder de naam “The Facebook”. The Facebook was in eerste instantie niet openbaar en alleen studenten van het Harvard college konden lid worden. Wegens succes werd het Facebook bereik al snel uitgebreid tot de gehele universiteit. In september 2006 werd Facebook geheel openbaar en kon iedereen vanaf dertien jaar zich registeren. Dit bood kansen voor zowel particulieren als de zakelijke markt, er ging een onlinewereld open dat volledig de focus had op verbinden, en wat wil een ondernemer nog meer?
Ontdek en lees hier meer over de fascinerende geschiedenis van facebook klik hier.
Doordat Facebook al zo lang bestaat zijn er veel leden, van elke leeftijd, en dus veel mogelijkheden voor bedrijven om nieuwe potentiele klanten te bereiken. Echter in het aantal bezoekers van Facebook zit een dalende lijn. Deze dalende lijn is voornamelijk zichtbaar bij de jongeren doelgroep. In 2016 gebruikte 88% van de jongeren facebook en vandaag de dag is dit nog maar 51%. Bij de andere leeftijdsgroepen is nog wel een lichte stijging in het aantal bezoekers gebleken of is het volgens de statistieken gelijk gebleven.
Ondanks de dalende lijn is Facebook nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld! Buiten dat Facebook het grootste social media kanaal ter wereld is; blijven Facebook-gebruikers behoorlijk actief!
Na dit allemaal gezegd te hebben en uitvoerig in de praktijk is gebleken; is Facebook een doeltreffend social media kanaal waar een bedrijf zichtbaar op kan zijn. Facebook is geschikt om veel mensen te kunnen bereiken in zorgvuldig gekozen specifieke doelgroepen. Door middel van filters, branding, het bouwen van een community, webcare, zakelijke profielen, jouw bedrijf online op de kaart te zetten middels positionering en om nieuwe producten of diensten op de markt te brengen.
Vrijwel elke branche maakt gebruik van Facebook vanwege de diversiteit en tegelijkertijd de specialisatie mogelijkheden van het platform. Echter is het gebruik ervan pas effectief wanneer doeltreffende strategieën op een professionele manier aangepakt worden. Onze experts kennen het platform op hun duimpje, dus vraag gerust een adviesgesprek aan.
Voordelen van FaceBook adverteren
- Zet professioneel uw zakelijke pagina op
- Creëer zichtbaarheid, interactie en maak gebruik van het online bereik
- Specifiek kunnen filteren op doelgroep en omgeving
- Iedere like uitnodigen tot een actieve volger
- Effecten en doelen helder en overzichtelijk
- Mogelijkheden voor zowel de zakelijke (B2B) markt als particuliere positionering (B2C)
- Het effectief koppelen van diverse platformen zoals Facebook en Instagram
Instagram is net als Facebook een zeer bekend sociale media kanaal dat de focus heeft op sterke visuele informatie. Voor bedrijven die een fysiek en/of visueel product of dienst hebben is dit een schot in de roos. Het gevoel van de consument wordt in 1 beeld getroffen, en zeg nu zelf, een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Het social media kanaal is een stuk jonger maar een absolute blijver in zijn vak en dat zijn de gebruikers hiervan ook. Het grootste percentage dat gebruik maakt van Instagram is de doelgroep t/m 19 jaar; 73% t/m 19 jaar maakt gebruikt van Instagram. Ook goed om te weten is dat dit kanaal het snelst groeiende social media kanaal is. Wat we dus kunnen concluderen is dat dit een sterk opkomend kanaal is en dat het verstandig is om hier nu al een flink aantal volgers op te creëren om straks niet achter de feiten aan te hobbelen. Want wie niet zichtbaar is op social media bestaat niet of is niet te vertrouwen zijn veelvoorkomende uitspraken van huidige diverse doelgroepen.
Zoals hierboven al genoemd staat kan Instagram effectief en interessant zijn voor de zakelijke markt. Dit wordt overigens wel het meest gebruikt door bedrijven met een visueel product of om een bedrijf visueel te vertalen. De doelgroep die er nu veel op te vinden is, is een jongere doelgroep en daarom misschien niet het ideale kanaal voor jouw bedrijf, alleen weet je nooit wanneer dit zomaar wel van toepassing kan zijn aangezien het zo snel groeit! Ook is het een onderdeel van Facebook, dit kan dus makkelijk en effectief gekoppeld worden en je ziet dat er steeds nieuwe innovaties worden toegevoegd!
De branches die hier voornamelijk gebruik van maken zijn: E-commerce, mode, beauty/verzorging, voedingscoaches, reizen, koken, gezondheid maar gerust ook de automotive, coaching en hypothekers vinden steeds beter hun weg op dit blijvende social media kanaal.
Voordelen van Instagram adverteren
- Visueel je product of dienst tonen, wat sneller tot waardering uit komt
- Je organisatie visueel vertalen online
- Instagram shopping geeft de mogelijkheid gelijk en gemakkelijk door te klikken naar je webshop
- Facebook en Instagram zijn effectief en doelgericht te koppelen
Social media kanaal LinkedIn is een platform met voornamelijk zakelijke doeleinden en is actief sinds 5 mei 2003. De oprichting heeft plaats gevonden in december 2002 door Reid Hoffman. LinkedIn kent sinds 2018 690 miljoen geregistreerde leden en daarvan zijn er acht miljoen Nederlandse leden. Je kan dus wel stellen dat het platform veel gebruikt wordt door professionals en dat het een mooie gelegenheid biedt om online te netwerken. Het voordeel is dat je direct contact kan leggen met de DMU(beslissingsbevoegde) van verschillende bedrijven. Hoe dit exact in zijn werk gaat hebben wij voor u uitgezocht zodat u er geen grijze haren van krijgt maar snel en effetief doeltreffend dit kanaal voor diverse doeleinde kunt inzetten.
Terug te zien in de cijfers van LinkedIn is dat er veel gebruik wordt gemaakt om banen aan te bieden door werkgevers en door recruiters die kandidaten op sporen om ze vervolgens over te halen om voor één van hun klanten te gaan werken. Vanaf 2015 kwam namelijk het grootste deel van de omzet van LinkedIn van de verkoop van toegang tot informatie over de leden van LinkedIn aan recruiters en verkoopprofessionals.
Meer lezen klik hier.
LinkedIn is een passend kanaal om te netwerken voor werkzoekende en werkgevers. Buiten dat het een social media kanaal is dat veel wordt gebruikt om werkgevers met werknemers te verbinden, biedt het tegenwoordig meer en meer kansen om te laten zien wat jij als bedrijf kan betekenen voor andere bedrijven ‘interessant als je B2B werk’.
Voordelen van LinkedIn adverteren
- B2B netwerken
- Bereiken van potentiele werknemers
- Veel DMU’s maken gebruik van LinkedIn
- Uitstekende filter opties zoals: Functie, aantal jaren in dienst, branche, regio, bedrijfsgrote etc.
- Groot bereik bij de zakelijke doelgroep
- Als er op een advertentie geklikt wordt is er vaak ook interesse
- Nieuwe producten of diensten voor zakelijke doelgroep op de markt brengen
Pinterest is een social media kanaal dat overeenkomt met een digitaal prikbord en werd ontwikkeld in december 2009. In maart 2010 werd er een betaversie gelanceerd. De website was toen alleen maar op uitnodiging te bezoeken en in augustus 2012 werd het mogelijk gemaakt om je te registreren zonder uitnodiging. Bovendien is de registratie gratis!
Pinterest is een social media kanaal dat gebruikt wordt door mensen om inspiratie op te doen en is net zoals Instagram een visueel kanaal. Je kan hier handige tips geven voor bijvoorbeeld het inrichten van je woning, jezelf te laten tatoeëren, je auto te poetsen etc. Door informatie te geven waar een gebruiker echt wat aan heeft; laat je zien kennis in huis te hebben en heb je kans dat iemand met je in contact wil komen voor verdere ondersteuning. Door eerst wat te geven kan je vervolgens ontvangen.
Instagram en Pinterest lijken zijn allebei visueel, maar wat anders is op Pinterest is dat 80% van alle gebruikers vrouw is. Dus mocht je een kledingwinkel hebben met voornamelijk vrouwen mode of een bruidsmode winkel met voor namelijk trouwjurken, dan is dit het kanaal waar je wel aanwezig moet zijn! Door jou profiel, boards en Pins slim in te richten en gebruikt te maken van de juiste zoektermen; zorg je ervoor dat je eerder gevonden wordt.
Voordelen van Pinterest adverteren
- Visueel je product of dienst tonen, wat sneller tot waardering uit komt
- Je organisatie visueel vertalen online
- Instagram shopping geeft de mogelijkheid gelijk en gemakkelijk door te klikken naar je webshop
- Facebook en Instagram zijn effectief en doelgericht te koppelen
Sinds eind maart 2019 is het mogelijk om via Pinterest doelgericht te adverteren. We zetten een paar voordelen graag op een rijtje
- Vergroot je bekendheid
- Je kan beslissingen beïnvloeden
- Sterk visueel jouw producten tonen en als eerst gezien worden
Mocht je willen starten met Pinterest adverteren en wil je hier zelf eerst mee worstelen, bekijk dan eens de 8 tips om te beginnen met Pinterest adverteren of vraag bij een van onze adviseurs een kennismakingsgesprek aan.
Wij werken volgens een vast stappenplan
Onze werkwijze
Ons online marketing bureau werkt volgens een vast stappenplan. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. Met dit stappenplan kunnen wij transparant werken en zorgen voor online meer succes!
Stap
3
Implementeren
Als de strategie akkoord is gaan we alles implementeren. Bijvoorbeeld het plaatsen van nieuwe teksten, schrijven van blogs of het adverteren op Social Media.