Wat is SEO?

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization, in het Nederlands beter bekend als zoekmachine optimalisatie. Inmiddels is de term SEO al bij veel ondernemers steeds meer bekent geraakt. Het is een langere termijnstrategie waar veel kennis, inzicht en tijd voor nodig is, maar zeker heel interessant als je met je website en onderneming op zoek bent naar continuïteit en groei. SEO is één van de vele online marketing strategieën die er zijn en wordt gebruikt om op natuurlijke wijze naar boven te komen op relevante zoektermen in de zoekmachine Google.

In Google heb je twee manieren om zichtbaar te worden met je website. Door het plaatsen van een betaalde advertentie kun je binnen 24 uur bovenaan staan. Maar wil je geen advertentie betalen en op natuurlijke wijze (in vaktermen: organische wijze) hoger in google terecht komen? Dan is SEO de juiste strategie voor de lange termijn om in te zetten. Wil je alle ins en outs weten over SEO? Lees dan verder! Je leest hier wat SEO is, welke mogelijkheden er zijn om SEO op te pakken en vertellen we je hoe je meer gerichte bezoekers op je website kan ontvangen!

Zoekmachine positionering

Uitgebreider antwoord op de vraag: Wat is SEO?

SEO is een afkorting en staat voor Search Engine Optimalisation. Als we dit gaan vertalen in het Nederlands dan hebben we het over zoekmachine optimalisatie en dan komen we eigenlijk gelijk bij de betekenis uit van SEO. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Het doel is dat je jouw website optimaliseert in techniek, tekst en link structuur zodat deze hoger in de zoekmachines wordt getoond.

Het ultieme doel van een zoekmachine is dat een persoon iets zoekt en dit ook vind. Want stel je eens voor, je bent op zoek naar een autogarage. Je typt in: autogarage Rotterdam en de resultaten die je krijgt zijn beautysalons in Groningen. Dat is helemaal niet wat je zocht! Daarom is het voor zoekmachines belangrijk om de juiste websites aan de juiste zoektermen te koppelen. Deze altijd doorgaande optimalisatie van zoekmachines betekent dat er jaarlijks nieuwe en betere manieren worden ingezet om het doel van vraag en aanbod zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. De idealer wereld? Een persoon typt losse woorden of een vraag in bij de desbetreffende zoekmachine. Vervolgens gaat de zoekmachine digitaal op zoek en toont de meest passende resultaten voor de zoektermen of zoekvraag die is ingezet. De persoon die iets zoekt klikt op de eerste resultaten en beoordeelt dan waar hij/zij het antwoord op de vraagt vind. Appeltje eitje toch?  Maar waar sta jij met je website tussen de resultaten?

Video afspelen

Nu weet je wat SEO is en wat het doel is van SEO. Nu kunnen we de stap maken naar de inrichting van jouw SEO voor je website. Wat zijn de richtlijnen, waar begin je en hoe kan je SEO optimaliseren voor zoekmachines zoals Google?

Wat zijn jouw groeiambities?

Techniek van je website

We beginnen bij het begin en dat is de techniek van je website. Maar waarom is de techniek van je website belangrijk om je website hoger in Google te positioneren? Dat heeft met het gebruikersgemak te maken. Google scant met Google robots het hele web af en bekijkt dan een aantal technische aspecten van elke website die het tegen komt. Een voorbeeld van een technisch aspect is bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website of webpagina. Als je namelijk op een website komt en iedere pagina heeft meer dan vijf seconden nodig om te laden, dan ben je als bezoeker zo weer weg. Het laden duurt dan te lang als je even snel iets wilt opzoeken en zo heeft de website minder kwaliteit, nut en brengt vooral irritatie. Google zet kwaliteit bovenaan en dat betekent dat de zoeker vind wat hij zoekt.

Naast een snel ladende website zijn er natuurlijk nog veel technische aspecten waarnaar wordt gekeken en die de Google robots uitlezen.

Denk hierbij aan:

  • Mobielvriendelijkheid
  • Titels: H1, H2, H3 codes
  • Titel tags
  • Meta tags
  • FAQ in de Meta tag
  • Alt tag afbeeldingen
  • Interne link structuur
  • Navigatie
  • Beveiliging van de website

Ontdek met een zoekwoordenonderzoek waar jij het meeste aan hebt!

Een zoekwoordenonderzoek is de basis van een goede zoekmachine positionering. Je kan namelijk op een zoekwoord gevonden worden, maar als niemand via dit zoekwoord zoekt is het niet nuttig om hier je tijd in steken. Het moet dus geen natte vinger werk zijn, maar een goed onderbouwd plan om je vindbaarheid te verhogen.

Je kan via verschillende gratis systemen je zoekwoorden selecteren en opsommen. Wij gebruiken hiervoor ubersuggest van Neilpatel. Dit is een uitgebreide SEO tool maar deze wordt steeds beperkter voor gratis gebruik. Bij een betaald account is het geld dat je voor deze tool betaald dubbel en dwars waard. Mocht je een zoekwoordenonderzoek willen doen via een gratis tool, dan kan je hiervoor ook het systeem van Google Ads voor gebruiken.

Je kan via deze systemen aan veel informatie komen zoals:

  • Hoe vaak wordt er per maand op een zoekwoord gezocht?
  • Suggesties die in lijn liggen van de zoekterm die je wilt gaan gebruiken,
  • Via de website van je concurrent; zie waar zij op gevonden worden!
  • Informatie over Google Ads zoals cpc (kosten per click).
Wat is SEO

Enthousiast geworden?

Concurrentieanalyse

Als je hierboven naar het rijtje kijkt, dan kan je gelijk zien hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt, dit noemen we de zoekvolumes. Je zou nu denken dat SEO  in het algemeen het meest interessant is omdat er op dit zoekwoord het meeste wordt gezocht, alleen waar we nu nog niet naar hebben gekeken is de concurrentie. Daarnaast is het niet altijd zo dat het zoekwoord met het meeste zoekvolume ook het meest relevant is. Om een voorbeeld te noemen: als iemand gaat zoeken in de zoekmachines naar bijvoorbeeld vakantie, dan is dit een breed begrip. Maar als iemand dan gaat zoeken naar een zonvakantie, dan is het al een stuk relevanter. Het kan uiteraard nog relevanter zijn als iemand opzoek gaat naar een zonvakantie in Valencia Spanje.

Wat we hiermee bedoelen is dat wanneer een zoekwoord veel volume heeft het ook een term is die populair is onder je concullega’s. Dit betekent dat je niet als enige hierop gevonden gaat worden en het dus daardoor wel eens knap lastig kan zijn om hiertussen te komen. Daarbij is het niet altijd het meest relevante zoekwoord. Dit is vaak branche afhankelijk en dus belangrijk om dit eerst goed te onderzoeken zodat je jouw positionering efficiënt kunt inzetten.

SEO

Wat zijn jouw groeiambities?

Autoriteit

Om een goede concurrentieanalyse te maken kijken we naar bedrijven die op de eerste pagina staan. Wanneer we kijken naar hoe sterk jouw concurrent zijn, dan kunnen we dat  vergelijken met je eigen website en hier je conclusies uit trekken. Een eerste stap is te kijken naar de URL. De kracht van een URL wordt bepaald doormiddel van een cijfer tussen de 0 en 100. Hoe hoger het cijfer, hoe sterker de URL is. Het hele domein wordt beoordeeld en krijgt een score “DA (domein Autoriteit)”. Daarbij wordt iedere webpagina ook apart nog eens beoordeeld “PA(pagina Autoriteit)”. Hoe sterker het domein is, hoe sterker ook je pagina is.

Je bekijkt deze scores door gebruik te maken van een SEO tool zoals bijvoorbeeld MozBar.

De tool geeft aan wat de DA en de PA van een website is. Daarnaast kan je zien hoeveel links er naar de pagina toe gaan. Het aantal links naar een website en de kwaliteit van de links bepalen voor een groot deel de waarde van de DA en PA. 

Op onze pagina Linkbuilding lees je meer over het versterken van je DA en PA.

Enthousiast geworden?

Hoe belangrijk is kwalitatieve content voor SEO?

Kwalitatieve content wordt steeds belangrijker! Wanneer we kijken naar websites die zich nooit hebben gericht op de kwaliteit maar wel naar de hoeveelheid dat een woord terugkomt in de tekst zien we dat deze websites niet meer boven aan staan in de zoekmachines. De websites die wel bovenaan in de zoekmachine staan hebben pagina’s met duidelijke overzichtelijke kwalitatieve content. We zien dan een pagina waarbij je makkelijk naar kunt navigeren naar wat je nodig hebt en kwalitatieve content die je op de gehele website kunt vinden. Dit komt omdat de Google robot die je website scant en leest steeds slimmer wordt. Als jouw kwalitatieve content overeenkomt met hetgeen men zoekt, dan word je sneller getoond.

Er is niemand die 100% weet hoe de richtlijnen en het algoritme van de zoekmachines werken, alleen kunnen we wel goed zien wat er verandert en daar onze strategie op aanpassen. Met kwalitatieve, unieke content en een goed gestructureerde website kom je al een heel eind!

De zoekmachine die het meeste wordt gebruik in Nederland is Google. Dit komt omdat Google continu innoveert en zorgt dat de meest kwalitatieve resultaten worden getoond voor je zoekopdrachten. Dat is ook gelijk de reden waarom Google innoveert. Google wilt namelijk de grootste zoekmachine blijven en dat gaat niet als je vaak niet vindt wat je zoekt. Dus google wordt steeds strenger. Kortom, hoe beter jouw website past bij hetgeen er gezocht wordt; hoe grotere kans je maakt om bovenaan te komen!

Enthousiast geworden?

Waarom SEO voor jouw bedrijf?

Waarom is het zinvol om bovenaan in Google zichtbaar te zijn? Zoals wij zeggen: We willen vraag en aanbod effectief en kwalitatief samenbrengen!

Vraag: iemand zoekt iets in de zoekmachines waar hij/zij graag meer informatie over wilt of een aankoop wilt doen.

Aanbod: jouw bedrijf levert deze service of producten.

Sta je als aanbod hoog in Google; dan vinden de potentiele klanten wat ze zoeken en nemen ze dit bij jou af en heb jij er weer een klant bij!

Je zorgt dus met SEO dat je meer gerichte bezoekers naar je website trekt, meer bezoekers zorgt voor meer leads, meer leads zorgt voor meer klanten/omzet en voor een kans op een groei of continuïteit van je bedrijf.

Wat is SEO

Wat zijn jouw groeiambities?

SEO uitbesteden of je SEO zelf doen?

Het is een vraag die veel ondernemers zichzelf afvragen; moet ik mijn SEO uitbesteden aan een online marketing bedrijf of kan ik dit ook zelf? Een ding is zeker, investeren zonder kennis is niet slim. Eerst leren wat je er uit kunt halen, welke stappen je hiervoor moet zetten en dan bepalen, ga je dit zelf doen of laat je dit voor je doen. Dan weet je in ieder geval wat je er uit kunt halen!

Het ligt er erg aan in welke branche je zit ‘hoeveel concurrentie is er in je branche’, hoe technisch ben je, hoeveel tijd heb je om je kennis op pijl te krijgen en hoeveel tijd heb je om je kennis op pijl te houden?

Wanneer SEO uitbesteden?

Heb je te weinig tijd om je te verdiepen in SEO of ben je er simpelweg niet technisch genoeg voor? Dan is het zeker een goede overweging om je SEO uit te besteden.

SEO zelf onderhouden

Heb je zelf de tijd en technische kennis om de SEO technieken te leren en toe te passen? Dan zijn er een aantal opties om je SEO kennis op pijl te krijgen.

Het volgen van een SEO Cursus, SEO trainingen bijwonen of je zoekt naar een SEO Coach die je tijdens het SEO proces ondersteund en je op weg help om jouw SEO zelf te onderhouden.

Enthousiast geworden?

ALLINONE MEDIA INSCHAKELEN VOOR SEo cursus/training OF COACHING?

SEO uitbesteden

SEO CURSUS/TRAINING