Linkbuilding, het is onlosmakelijk verbonden met online marketing maar wat is het nu eigenlijk? En waarom zou jij er als ondernemer in moeten investeren? Het zijn twee belangrijke vragen die veel bedrijven bezig houdt. Linkbuilding kost geld en in veel gevallen is het niet echt duidelijk wat je er nu voor terugkrijgt. Daarnaast heeft linkbuilding de afgelopen jaren aan geloofwaardigheid ingeboet omdat veel marketingbureaus zelf niet zo goed weten hoe ze linkbuilding effectief in kunnen zetten. Daarom deze beknopte, heldere uitleg over linkbuilding. We proberen je niets te verkopen maar hopelijk kun je aan het eind van dit artikel zelf beoordelen of linkbuilding past bij de doelstellingen van jouw onderneming.

LINKBUILDING ALS ONDERDEEL VAN JE SEO STRATEGIE

Misschien ben je al bekend met SEO maar we geven je toch even een korte opfrisser. SEO staat voor Search Engine Optimization en bestaat uit verschillende technieken met als doel het verhogen van jouw posities binnen zoekmachines als Google. Voor een goede SEO strategie moeten verschillende onderdelen goed op elkaar zijn afgestemd. Denk daarbij aan de techniek van de website, de content op en rondom je website in de vorm van productinformatie, blogs en zogenoemde landingspagina’s. Daarnaast krijgt je website waarde op basis van het aantal links die vanuit andere websites naar een pagina op jouw website linken. Waarom? 

Stel dat je een aannemer nodig hebt voor de verbouwing van je huis. Wie schakel je dan in? Iemand die je via een reclame bent tegengekomen of een vakman die je wordt aanbevolen door een bekende? Of beter nog, door meerdere bekenden? Links werken op dezelfde manier, hoe meer websites links naar jouw website sturen, des te meer zoekmachines als Google jouw website als autoriteit op een bepaald onderwerp gaan zien. Dit is het principe achter de linkbuildingtechnieken die marketingbureaus gebruiken.

Maar werkt het?

Hoe werkt de techniek achter linkbuilding

Het principe is nu duidelijk. Maar hoe werkt de techniek van linkbuilding dan? En werkt het eigenlijk wel? Je hoort immers regelmatig verhalen van ondernemers die voor veel geld linkbuilding hebben afgenomen en daar nauwelijks resultaat voor terug hebben gekregen. 

Laten we beginnen met het feit dat er meerdere soorten van linkbuilding zijn. Grofweg kun je drie vormen onderscheiden:

  • Startpagina’s. Het aanmelden bij startpagina’s is goedkoop en levert snel veel links op. De waarde van deze links is echter, net als de winst, erg laag.
  • Blogs op externe websites. Originele artikelen op externe websites, vaak een webservice die verschillende domeinen beheert. De waarde van deze websites kan uitstekend zijn maar wekelijks meerdere, originele blogs schrijven is erg arbeidsintensief.
  • Gastartikelen. Links vanuit gastartikelen krijgen de hoogste waarde maar kosten vaak geld om te mogen posten. Bovendien gaat dit proces veel trager omdat je veel minder links verzameld.

Een goed backlinkprofiel, dat is de verzameling van alle links die vanuit externe bronnen naar jouw website linken, bestaat uit een combinatie van kwaliteit en kwantiteit. Gelukkig verschuift de norm steeds meer naar kwaliteit omdat algoritmes van zoekmachines continue in ontwikkeling zijn. Of linkbuilding effectief is hangt af van de kwaliteit van de websites vanwaar de links verstuurd worden, de kwaliteit en originaliteit van de content waar de links in verwerkt zijn en de trefwoorden waar je op inzet. 

Laat ons je helpen om een ingewikkeld verhaal eenvoudiger te maken

We kunnen nog uren doorgaan over linkbuildingtechnieken. En dat doen we dan ook graag in een persoonlijk gesprek. We kunnen je voorbeelden geven en uitgebreid de tijd nemen om je vragen te beantwoorden. Maak daarom vandaag nog een afspraak voor een gratis kennismaking!

Wat zijn jouw groeiambities?

Wij werken volgens een vast stappenplan

Onze werkwijze

Ons online marketing bureau werkt volgens een vast stappenplan. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. Met dit stappenplan kunnen wij transparant werken en zorgen voor online meer succes!

Stap

1

Kennismaking

Wij komen vrijblijvend langs om kennis te maken met je bedrijf. Zo krijgen we een gevoel bij jouw organisatie, kunnen wij ons beter inleven en een goed advies geven.

Stap

2

Strategie bepalen

Zodra we weten welke visie en groeiambities je hebt kunnen we gaan kijken naar de mogelijkheden. We stemmen dit volledig af op jouw bedrijf en ambities.

Stap

3

Implementeren

Als de strategie akkoord is gaan we alles implementeren. Bijvoorbeeld het plaatsen van nieuwe teksten, schrijven van blogs of het adverteren op Social Media.

Stap

4

Monitoring

Zodra alles is geïmplementeerd houden we alles nou in de gaten, zodat we bij kunnen sturen waar nodig. Wij doen dit de gehele dienstverlening voor optimaal resultaat.